Nyhet -
De gör 3D-skapande tillgängligt för alla
Anymaker är ett av 12 startups som tävlar på regionfinalen av den prestigefyllda tävlingen Venture Cup den 16 maj i Stockholm. Anymakers 3D-modelleringsapp är ett stimulerande och kraftfullt verktyg för barn att uttrycka sin kreativitet, samtidigt som de utvecklar sina analytiska och spatiala förmågor. En av appens grundarna är lärare och den blev ett sätt för honom att förbättra elevernas lärande.
— Vid sidan om mitt arbete med Anymaker jobbar jag som låg- och mellanstadielärare. Som lärare får jag möta många barn som har svårigheter med uppgifter som rör spatialförmågan, såsom geometri i matematiken, och att rita perspektiv. Det finns studier som visar på 3D-modelleringens positiva effekt på vår spatialförmåga, men jag kunde inte hitta några bra och intuitiva 3D-modelleringsverktyg som barn kan ta till sig. Med min bakgrund som dataingenjör och interaktionsdesigner, uppenbarade sig alltså en möjlighet att skapa något bra, som kan hjälpa barn, säger Joakim Rasmuson från Anymaker.
Anymaker är inte ensamma om att ge människor möjligheten att rita i 3D, men deras app är designad för att vara extra lätt att förstå.
— Det unika med Anymaker är enkelheten. Att barn direkt kan börja använda vår produkt och börja skapa i 3D utan egentligen några som helst instruktioner. Det är unikt! För att citera Leonardo Da Vinci, “Simplicity is the ultimate sophistication”, säger Daniel Cassel från Anymaker.
Framtidsvisionen är att verka internationellt och leda utvecklingen av kognitiva digitala 3D-verktyg som bidrar till barns utveckling. Men också vuxna kan ha utbyte av appen.
— Med Anymaker vill vi revolutionera 3D-skapande, och göra det till något som vem som helst kan göra. Tänk dig en värld där alla, snabbt och lätt, kan skapa 3D-skisser för att kommunicera sina idéer och koncept. För att inte nämna den kognitiva utvecklingen som detta skulle innebära för alla inblandade. De traditionella 3D-modelleringsverktygen är väldigt svåra att ta till sig, även för vuxna. Vi jobbar alltid med målet att användarna ska kunna leka sig fram till förståelse, utan instruktioner, säger Joakim Rasmuson från Anymaker.
Idé: Anymaker - Anymakers mål är att vara den främsta utvecklaren av 3D-mjukvara som på ett lekfullt sätt utvecklar barns analytiska och spatiala förmågor. Vår 3D-modelleringsapp är ett stimulerande och kraftfullt verktyg för barn att uttrycka sin kreativitet, samtidigt som de utvecklar sina analytiska och spatiala förmågor. Målgrupper är skolor, science centers, och hemanvändare
Team: Joakim Rasmuson, Daniel Cassel, Magnus Thesen & Markus Romeis
Ort: Stockholm
Lärosäte: Kungliga tekniska högskolan
Läs om alla nominerade i Venture Cup på venturecup.se/nominees